Hopp til innhold Hopp til hovedmeny

Intranett > Arbeidsgivar HR > Pensjon/Forsikring > Godt å vite før jobbreisen

Kontaktpersonar

Eirik Jenssen Eirik Jenssen
Rådgivar
71 28 02 88 /
Mob. 916 74 453
Send e-post
Kristine Svendsen Kristine Svendsen
Juridisk rådgivar
71 28 02 89 /
Mob. 951 64 750
Send e-post

Godt å vite før jobbreisen

Hvis du får problemer på jobbreisen, er det greit å vite hva slags hjelp du kan få av tjenestereiseforsikringen.

Tjenestereiseforsikringen gjelder i hele verden på enkeltreiser med varighet inntil sju uker. Dersom reisen går til områder der risikoen for ulykker eller sykdommer er stor, må du gi beskjed til KLP før reisen.

For å få full utbetaling fra KLP, og raskest mulig behandling dersom du skulle bli syk i utlandet, bør du følge disse rådene:  

  • Eiendeler som pc og nettbrett må pakkes i håndbagasjen. De erstattes ikke hvis de blir ødelagt eller borte under transport i innsjekket bagasje. 
  • Tyveri må straks meldes til lokalt politi. Få en skriftlig bekreftelse på anmeldelsen.
  • Oppdager du skade på bagasjen eller den kommer bort, må dette meldes til fly- eller transportselskapet.
  • Sørg for å få kvitteringer på alle utlegg.
  • Skal du reise utenfor Norden, bør du kontakte forsikringskontakten i juridisk avdeling, for å få avtalenummeret ("policy nr") til reiseforsikringen. Det kan være lurt å lagre dette og andre viktige telefonnummer på mobilen før avreise. Alle opplysninger finner du også på tjenestereiseforsikringsbeviset.

Dette er noen av spørsmålene KLP mottar:

- Jeg får ikke reist som planlagt. Hvordan får jeg tilbake det jeg har betalt for reisen?

Først må du avbestille reisen, og så få legen din til å bekrefte at du er syk. Deretter kan du kontakte reisearrangøren din for å få eventuelle refusjoner derfra, og melde inn saken til KLP. Avbestillingsforsikringen som er inkludert i tjenestereiseforsikringen, dekker blant annet avbestilling som følge av at du eller nær familie blir akutt syk.

- Bagasjen kommer ikke. Hva gjør jeg?

Dersom bagasjen du har sjekket inn er mer enn fire timer forsinket når du kommer frem til reisemålet (gjelder ikke ved hjemkomst), kan du handle nødvendige klær og toalettsaker. Forsikringen dekker inntil 4.000 kroner pr person. Husk å kontakte ankomstservicen til flyselskapet ditt for å få en såkalt PIR-rapport. Denne rapporten må du ha når forsikringssaken din skal behandles.

- Er barna mine forsikret gjennom reiseforsikringen jeg har hos arbeidsgiver?

Nei.

- Hva om jeg blir alvorlig syk eller har en ulykke i utlandet?

Ved alvorlige og/eller akutte hendelser som behandlingskrevende sykdom, ulykke, hjemtransport og tilkalling kan du kontakte KLP sin alarmsentral, SOS International. Den er åpen 24 timer i døgnet på telefon +45 70 10 50 50.

Det er en fordel om du har med avtalenummeret til reiseforsikringen. Dette må du vise til sykehuset om du blir lagt inn. Da vil prosessen med å få hjelp gå raskere. Sykehuset kan ringe KLP om de vil ha bekreftelse på at utgiftene vil bli dekket. 

Dette må du vise til sykehuset om du blir lagt inn. Da vil prosessen med å få hjelp gå raskere. Reiser du i et EU/EØS-land eller Sveits, bør du også ha skaffet deg europeisk helsetrygdkort før du drar. Sjekk utløpsdatoen hvis du allerede har et. Med dette kortet mottar du nødvendig helsehjelp på samme vilkår som innbyggerne i det landet du oppholder deg i.